Monday, September 19, 2011

Kenapa Perlu Buka AIB Orang Lain ?



hari demi hari kita boleh lihat dan baca di merata2 tempat mahupun di dunia maya atau di mana2 saja , pasal keburukan dan kebaikan orang lain ,tapi sekarang ni dah banyak cerita pasal keburukan orang itu nama nya membuka aib orang lain , hadis ada mengatakan 

"Barang Siapa yang membuka keaiban org lain,nescaya Allah akan membuka 10 keaiban dalam dirinya kelak" 

maka jangan lah hampa membuka aib orang lain firman ALLAH jugak ada mengatakan 

“Sesungguhnya orang-orang yang suka menghebah (menyiarkan) tuduhan-tuduhan yang buruk dalam kalangan orang-orang yang beriman, mereka akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya di dunia dan di akhirat.” (Surah an-Nûr:19) 

nauzubillah ... hampa nak ka macam ni .. bukan zaty nak tunjuk yang zaty ni orang baik ka apa ka .. zaty harap entry yang zaty buat ni hampa boleh buka mata , zaty berani ambik risiko nak buat entry macam ni sebab tak mau hampa terjebak sama dalam hal macam ni , mesti suara2 sumbang akan kata "eleh macam la dia tak penah buka aib orang lain " seperti yang zaty maklum kan dekat atas zaty pun penah buat ..tapi sekarang ni dah buat lagi , sebab rasa malu dok buka aib orang ... kesian dengan orang yang kita buat macacm tu ..


zaty harap hampa boleh pikiaq yang mana baik n buruk ..;)..pikiaq hati n perasaan orang yang kita buka aib dia tu sama ..:)..

selamat beramal ..^.^



10 464 pengomen tegar !:

C I K . F Y Z A said...

apa maksud cik izzaty dengan entri mengaibkan orang ni?? boleh terangkan dgn lebih jelas tak definisi dia..

Paris Lipton said...

xnakkkkkk
hukk

mas saari said...

especially cerita keburukan artis...bersepah kan?

☀ Izzaty Hedry☀ said...

@C I K . F Y Z A

mcm kita cerita keburukan org lain dkt org tertentu , n nnti crita tu akn tersebar lebih bnyak .. itu nama nya mengaibkan org ... ;)

☀ Izzaty Hedry☀ said...

@Paris Lipton

so jgn lh kita bka cerita y dh tk elok dkt org ..:)

☀ Izzaty Hedry☀ said...

@mas saari

btoi jgk tu ..slain artis pun rmai jgk sis..

atiqsalleh said...

dunia..sebab dunia. semua dosa di tolak tepi

☀ Izzaty Hedry☀ said...

@atiqsalleh

btol tu ... dh tk pkir dosa phla ..

peNulis SeNjA said...

terbaik deh

☀ Izzaty Hedry☀ said...

@peNulis SeNjA

utk smua jgk ni..;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright@IZZATY HEDRY